1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

 

Marketing

Marketing is een zeer breed woord, veel mensen proberen van marketing anders te maken, sommige willen verkopen reclame als marketing sommige willen communicatie verkopen als marketing. Reclame, communicatie, zelf website bouwen en beheren zijn kleine stukjes van een zeer grotere puzzel dat weinig mensen in beeld hebben.

Wat is marketing dan? ik hou van zeggen dat marketing is "de kunst om klanten te verleiden, met als doel een loyale en duurzaam relatie tussen bedrijven en klant". In die breed zin komen we tegen de drie grote marketingsdelen: Analyse, Strategie, Instrumenten.

De bovengenoemde stukjes horen, zoals tientallen andere denkbare  activiteiten, tot marketing instrumenten. Deze instrumenten zijn makkelijk te verkopen in hoogconjunctuur periode omdat in die tijd de budgetten zijn groot en geld wordt makkelijk besteden door bedrijven, die zijn de momenten waarbij marketing cow-boys kloppen aan de deur met grote beloofde. Wanneer de wind draait en een laagconjunctuur periode komt dichtbij bedrijven willen geen geld meer besteden zo dat de gebakken lucht verkopers ook moeilijk hebben.

Maar laat we terug komen aan de drie grote delen, marketing Analyse Strategie en Instrumenten zijn en blijven voor altijd aan elkaar verbonden in een bedrijf zoals hart, hersenen en spieren in mensheid. Je spieren, met als hoofd spier ons hart, zijn de instrumenten die door een lichamelijk ervaring, analyse, prikken je hersenen, trekken conclusies en passen je gedrag aan; Strategie. Maar let op omdat de zelfde spieren zullen ook de aangepaste gedrag uitvoeren, zodat de continu verbinding en uitwisseling in de hypothese wordt bevestigd.

Analyse is vandaag de dag uitgevoerd door machine met pro en tegen en met AI zullen de machines nog meer big data verwerkt kunnen worden. Helaas de grote multinational zijn de enige dat beschikken van de meeste dure nieuwe en snelle technologie, ze gebruiken hun analyse vermogen om ons te profileren, beïnvloeden, besturen op allerlei manieren, zodat wij hoeven niet meer te denken en zijn we dus makkelijk te controleren. Voor die reden is simpel de "Cogito ergo Sum" van René Descartes als nooit actueel en fundamenteel in ons leven. Alleen als we blijven denken zullen we deze gecompliceerde tijden overleven.

Strategie is de hoofdproject van een bedrijf, is de reden waarop en bedrijf bestaat het doel dat ze heeft en de weg dat ze wil lopen tot zijn doel. Zoals in het mens leven als een bedrijf zijn doel is voltooid stel ze een nieuwe en dan praten we over diversificatie. Let op "geld is nooit een doel allen een middel".

Instrumenten, marketing instrumenten, zijn nodig zoals al gezegd voor beide bovenstaande delen en met beide hebben de instrumenten onbreekbare band. Bijvoorbeeld een field research kan voor een SWOT analyse gebruikt en dus ook strategisch, maar ook voor de marketing mix en dus operatief uitgevoerd. De keuze van de instrumenten is afhankelijk van branche soort bedrijf maar ook van je hoofdproject.

 

R.Sisto